Kayama 2009.10.19. 15:53

Vadliba

Az egyik korábbi bejegyzésben olvashattad, hogy kipróbáltam a 210-es Cessnát. Erről a gépről (kis segítséggel) eszembe jutott egy név, Födő-Vargek Lajoshoz tartozik. Ha most beírod a keresőbe ezt a nevet, pár érdekesség, többek közt egy könyv címe fog előjönni, a könyv pedig A vadliba útja címet viseli. (Megjegyzem csendben, több hivatkozás is az IVAO oldalaihoz vezet el...)

Miről is szól ez a könyv? Egy meglehetősen bátor vállalkozás igaz történetét meséli el. 1987 júniusában egy egymotoros, Cessna 210-es repülőgép landolt Ferihegyen. A pilótája Födő-Vargek Lajos volt, aki elhatározta, "átruccan" Kanadából Magyarországra.

- Ferihegy, itt kanadai Golf, Győr felől 9000 lábon Ferihegyre érkezem 11.30-kor. Kérem, vezessen be lakott részektől távol, arra az esetre számítva, hogy kifogy az üzemanyagom!

Födő-Vargek Lajos húsz évvel ezelőtt mondta ezeket a szavakat Cessna 210-es típusú repülőgépének pilótafülkéjében a rádióba, amikor a magyar légtérbe érve köszöntötte a ferihegyi irányítókat. Nem sokkal később aztán szerencsésen landolt a fővárosi repülőtér betonján. A magyar születésű, kanadai állampolgárságú pilóta elcsigázottan szállt ki egymotoros sportgépéből: 21 óra 10 perc alatt egyetlen leszállással repült a nyugat-kanadai Victoriából Budapestre. Az útról akkoriban itthon és külföldön is beszámoltak az újságok, televíziók, a "légi szakmában" pedig komoly hírnevet harcolt ki magának teljesítményével az ötvenéves Födő-Vargek Lajos. A Cessna 210-est ugyanis rövid távolságra, nem pedig transzkontinentális utakra tervezték, ráadásul a kockázatot növelte, hogy egyedül, másodpilóta, kísérő nélkül tett meg majd tízezer kilométert.

A fenti idézet a Népszabadság egy cikkéből való, egészen pontosan INNEN. Az egész cikket érdemes elolvasni, mert a repülésen túl a pilótáról is sok érdekes dolgot megtudhatunk, sőt, az IVAO-n is van egy oldal, ami Födő-Vargek Lajos különleges útjával foglalkozik. Itt elérhető a könyv is, amelyet Födő-Vargek Lajos elérhetővé tett az IVAO közösség számára.

A C-GKPG lajstromjelű Cessna - ahogy az a cikkekből, a könyvből is kiderül - rövid távra tervezett repülőgép. Elég komoly átalakításokra volt szükség ahhoz, hogy ezt a meglehetősen hosszú távot, ami 4900 tengeri mérföld hosszúságú, sikeresen le tudja repülni. Utána néztem, azóta, hogy ez a hihetetlen út sikeres véget ért, a Cessnát "megfosztották" lajstromjelétől. Ez a hívójel egy 2002-es Dragonfly géphez tartozik.

Az IVAO-n a repülés 20. (aztán 22.) évfordulóján szerveztek egy emlék-repülést a vállalkozó kedvű pilótáknak. Volt, aki teljesítette is ezt a távot. A szimulátorban így nézett ki a híres gép:

 

Nagyszerű, és különleges repülés volt ez, hihetetlen teljesítmény mind az embernek, mind a repülőgépnek. Úgy éreztem, mindenképp említést kell tennem erről - ha már én is próbálgatom ezt a bizonyos típust. Azt hiszem, ha újra ezzel a géppel fogok repülni, igyekezni fogok tudásom legjavát beleadni a repülésbe - így igyekszem tisztelegni eme különleges teljesítmény előtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr1001460834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása