Kayama 2009.10.19. 12:10

de Havilland

Úgy döntöttem, egy(?) külön bejegyzést szánok a de Havilland gépeknek. Több, a de Havilland által tervezett, gyártott repülőgépet volt szerencsém már kipróbálni - és még tervezem ezek megismerését, kipróbálását :)

Ez az ötlet a DH.88 Comet kapcsán szabadult el. Úgy hallottam, a Comet-hez hasonló kinézetű katonai repülőgépe is van a de Havilland-nak. Utána is néztem a keresőben hirtelen, és Wikinek hála, belebotlottam a de Havilland DH.98 Mosquitoba, innen pedig eljutottam a DH.100-as, illetve DH-115 jelzésű Vampire-ig.

A Mosquito második világháborús vadászrepülő, bombázó és vadászbombázó szerepkört is betöltő repülőgép volt. A brit, kanadai, ausztrál, új zélandi és amerikai hadsereg használta leginkább ezt a gépet. Balzafából készült 1941-ben, két motoros repülőgép volt, a leggyorsabb vadászrepülő volt a világon.

Ennek a gépnek a nyugdíjazása után állították hadrendbe a Vampire-t. A Vampire-t a második világháború alatt tervezték, és meglehetősen más volt a kinézete, mint pl. a Mosquito-nak, vagy a Comet-nek... Ez a gép már sugárhajtású vadászgép volt, amit igazából csak a háború után állítottak hadrendbe.

Az alábbi pár kép alapján, azt kell mondjam, nekem tetszik. Íme a fotók:

 A Vampire-t több mint 30 ország légiereje használta, csak az USA és Spanyolország nem rendszeresítette ezt a típust.

A Vampire hagyományostól eltérő kialakításával az első sorozatban gyártott egymotoros brit sugárhajtású repülőgép volt. A Légügyi Minisztérium E.6/41 kiírása alapján 1942. közepén két prototípus tervezését kezdték el Hatfieldben, mindössze két évvel a Meteor után. A gép teljesen de Havilland konstrukció volt, melynél felhasználták a gyár nagy gyakorlatát a ragasztott faszerkezettel készített repülőgépek terén. Sok szerkezeti megoldást először a Mosquito bombázónál alkalmazták. A Vampire hagyományos középszárnyas repülőgép volt trapéz alakú szárnnyal, a tojás-alakú, aluminiummal borított törzsben helyezkedett el a gázturbina. A Vampire-val először Geoffrey de Havilland Jr a de Havilland berepülőpilótája, a társaság alapítójának fia szállt fel 1943. szeptember 20-án Hatfieldben.

Jó dolog ez a Wikipedia :) Rengeteg infót megtalál az ember...

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr391460109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása