Kayama 2009.12.16. 12:58

Q

Érdekes bejegyzésre találtam a felhőzettel kapcsolatos posztomhoz a wikipédián. A bejegyzés címe(?) Q-kód. Mivel köze van a repüléshez is, úgy véltem, pár szót megejtek róla, amit eddig tudtam, illetve, amit ebben a bejegyzésben megismertem.

Q-kód

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.

A Q-kódok, illetve az ezeket összefoglaló Q-kódex hárombetűs kódokból állnak, amelyek a hajózásban, a repülésben és az amatőr rádiózásban használatos típusüzeneteket nemzetközi szabvány szerint helyettesítik. A kódok első betűje mindig Q.

A repüléskor és irányításkor általan megismert, megtanult Q-kód a helyi légnyomás értékének ilyen megjelenítése, a QNH, az irányítói szoftver kapcsán a QDM, ami mágneses irányt mutat egy adott ponthoz képest, és a QFE, ami a reptér szintjén mért légnyomás értékét adja meg. Igazából sosem gondoltam bele, hogy ez valami kódolás lehet, de a wiki-cikk óta kicsit elgondolkodtam. Utána érdeklődtem, hogy mai napság milyen Q-kódokat használnak a repülésben, és a következő kódokról szereztem tudomást:

  • QNH - azaz a tengerszinti légnyomás
  • QFE - a reptér szintjén mért helyi légnyomás
  • QFF - a QFE-ből kiszámított tengerszinti légnyomás
  • QNE - átváltási magasság
  • QDM - mágneses irány egy adott ponthoz
  • QDR - mágneses irány egy adott ponttól (360-QDM)
  • QTE - adott irány egy valós ponthoz
  • QUJ - adott irány egy valós ponttól (360-QTE)

Egy-két kis ábrát is berakok a légnyomással kapcsolatos Q-kódokról.

A második ábrán látható "actual atmosphere" a valós, tényleges légnyomást jelenti, az "ICAO standard atmosphere" alatt pedig azt az egységes, általános légnyomás-értéket (1013 hPa - a felső ábrán ehhez képest határozzák meg az átváltási magasságot, ami Magyarországon 9000 láb, ezen érték fölött már "Flight level" van), amit a repülésben általánosan, EGYEZMÉNYESEN használnak.

A kódok leginkább a morzézás terén rendelkeztek/rendelkeznek nagy jelentőséggel, és morze jelet a mai napig használnak. A repülés területén például a különböző rádiónavigációs adók a saját "nevüket", illetve a megnevezésük betűjeleit közvetítik morze-kódként. Gondoltam rá, hogy bővebben kitérek a különböző kódokra, és azok használatára, de wiki olyan szépen leír mindent ITT. Kellemes böngészést :)

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr301602042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása