2010.01.23. 16:31
National geographic
Most megy a tévében, a National Geographic Channelen egy érdekes műsor. A címe: Nagy, nagyobb, legnagyobb: Teherszállítás. Nem láttam még részt ebből a sorozatból, azonban a csatorna műsorai általában, és ez a mostani rész roppant érdekes. Igen, repülőgépekről van benne szó, ha már a repülős blogban írok róla.
Azt mutatja be, hogy hogyan fejlődött/fejlődik a légi teherszállítás. Megtudtam például, hogy Hugo Junkers például már rendelkezett szélcsatornával, aminek a segítségével kísérletezhetett a repülőgépei tervezése során. A Junkers egy-, illetve kétfedeles gépein túl bemutatja a műsor az Antonov AN-124 "apró" szépségét, továbbá, hogy pl. a Pan-Am milyen problémákat próbált leküzdeni. Arról is beszámol a műsor, hogy mekkora küzdelmet folyattak a biztonságos repülésért, valamint azért, hogy gyors, megbízható, hosszú távú gépek hogyan is születtek annak idején. Most már azt is tudom, hogy az Antonov AN-124 arra is képes, hogy "letérdeljen", lehetővé téve azt, hogy nagyon hosszú áru (esetünkben metrókocsi) szállítására is képes legyen. Mindez két, úgynevezett "elefántláb", és az előre hajtható futóművek segítségével érhető el.
Érdekes még az is, hogy a Boeing milyen repülőgépet tervezett a Pan-Am pályázatára. Egy olyan gépet kell elképzelni, amelyet a Boeing egy "hajó"-szerű alapról kezdett tervezni. Ez a gép egyaránt jól érezte magát a levegőben is, és a vízen is. Ez a gép a Clipper. Ez az 1930-as évek végén, a '40-es évek elején történt.
Amerika után most az ME-321, német vitorlázó teherszállító repülőgépről van szó. Három húzógép, "vendégfutómű" és még egy rakás segítség kellett a levegőbe emelkedéséhez. 40 tonnás teherszállítógép, amelyet az első "one-way" jellegű utak, és a kapcsolódó nehézségek miatt átterveztek, és a módosított futóművek, illetve az új meghajtás után nagyszerű és hasznos teherszállítóvá vált a háborúban, a német katonák "Gigant"-nak, azaz "Óriás"-nak nevezték.
Természetesen nem maradhat ki a műsorból a C5 Galaxy sem. Repülés közben történő kirakodása, azaz az áru ejtőernyőkkel történő, menet közbeni leszállítása speciális szállítógéppé teszi a Galaxy-t. Most épp egy mérnök arról beszél, milyen veszélyes folyamat a menet közbeni kirakodás. A Galaxy-t úgy tervezték meg, hogy a géptörzs tetejére egy második, zárt segédtörzset raktak, megerősítendő a gépet. Azonban, a Galaxy nem csak teherbírása és biztonságossága, hanem nagy hatótávolsága miatt is jelentős szereplője a légi teherszállításnak.
Még nincs ám vége... A Galaxy után még szóba kerül a műsorban az űr világa is. Ennek kapcsán megemlítenek egy olyan repülőgépet, ami egy másik repülőgépet "cipel a hátán". Ez a gép az Antonov AN-124 speciális változata, a világ legnagyobbnak mondott repülőgépe, amely már 7 méterrel hosszabb törzsű, mint a 124-es. A szárnyat is bővítik, ahol helyet kap két új hajtómű, továbbá nyolc új kerékkel bővül a futóműve. Viszont a gépmonstrumnak az AN-124-eshez képest módosítottak az oldalkormányán is. Ahogy a szélcsatornás kísérletből is látszik, erre azért is szükség volt, mert egy ekkora teher a gép tetején szinte megszüntetné az oldalkormány jelenlegi hatásfokát. Ezért rakták az óriásgép oldalkormányát egész máshová - de erről is lesz kép lentebb.
Nagyszerű és érdekes műsorba botlottam. Lássunk képeket is a bejegyzésben említett néhány gépről :)
Antonov AN-124
Boeing Clipper
ME-321 Gigant
C5 Galaxy
Antonov AN-225
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.