Kayama 2011.10.24. 17:33

Tik-tak

Eszembe jutott valami. Nem is jó ez a kezdés ide...

...

Tehát! Eszembe jutott egy téma, amiről még soha nem beszéltem/írtam. Több okból is... Egyrészt, mert nem értek hozzá - jó, a repüléshez sem értek, mégis szeretem :) -, másrészt mert sosem merült fel bennem eddig, hogy külön bejegyzést szánjak rá.

Ez a bizonyos téma az óra. Pontosabban, a pilótaóra. Egészen pontosan az, hogy mitől is más, mitől különleges egy pilótaóra. (Nem, most egyáltalán nem az ára a lényeg, hanem a funkciói, tudása.) Ugyanis valahányszor repülős portálon járok, ahol webshop is van, átbújom a kínálatot. Repülésről szóló szakkönyvek, kézikönyvek, térképek, ruházati cikkek, apróbb-nagyobb ajándéktárgyak mellett szinte biztos, hogy az ember belebotlik pilótaórák kínálatába is.

A repülős, vagy pilótaóra, más néven kronográf több, mint egyszerű időmérő eszköz. De! Mitől is több tulajdonképpen? És milyen fajtái vannak? És mit tud? És hogyan kell máshogy nézni rá, mint egyszerű karórára? És egyáltalán, milyen nagy, speciális óragyárak vannak repülős órák terén?

Rájöttem, hogy első blikkre szimplán óramárka sem jut eszembe, nemhogy pilótaóra. Azonban, míg e posztot próbálom megalkotni, kisebbik porontyom állandóan a 2010-es repülőnap DVD-jét dugja az orrom alá, azt szeretné nézni. Ennek kapcsán beugrik egy kék, sárga feliratú repülőgép-kötelék, rajta egy felirattal: BREITLING.

Az első morzsa már meg is van! E felismerés, és egy kis guglizás után bukkantam rá egy blogra, ami órákkal foglalkozik. Az ÓRAVILÁG egy felettébb érdekes, látványos kis blog. E blog egy részeként adta ki a kereső az alábbi kérdés-válasz párost:

Mitől pilóta óra egy pilóta óra?

Miben különbözik a pilóta óra egy átlagos karórától?

 

A válasz
 Ezt találtam,remélem segít:
És hogy mitől több ez az óra, mint egy "hagyományos" pilótaóra? Nos, ami a különbséget adja, az a vészjeladó. A tokban ugyanis kialakításra került egy, az óraszerkezettől fizikailag és áramellátásilag is különválasztott, két antennával rendelkező adó. Az eszköz működtetése pofonegyszerű, az alsó koronát kicsavarva, majd az antennát teljesen kihúzva már aktiváltuk is azt, indulhat a reménykedés. Innentől kezdve ugyanis a két 3V-os lithium elemnek köszönhetően nagyjából 48 órán keresztül fogja a jeleit sugározni, mégpedig a hagyományos repülési vészfrekvencián, 121.5MHz-en. Az észlelési távolság természetesen erősen függ az adott terepviszonyoktól, valamint a jelet fogó repülőgép repülési magasságától, így aztán a hatásos távolság 7km-től (hegyvidék, erősen egyenetlen terep) akár 400km-ig (ideális eset, hegytető) is terjedhet.
Innen idéztem: http://oravilag.blog.hu/?token=6ff64ce8a155bf7d97d8d36ffdedfe0b&page=4

Ez volt az egyik pont, amikor úgy döntöttem, kéne írni egy bejegyzést ezekről a különleges időmérő szerkezetekről. Ugyanis ez a kérdés már bennem is megfordult párszor, de - számomra érthető - magyarázatot eddig nem találtam. Csak különféle leírásokat, hogy mi mindent tudnak ezek az órák.

További keresgélés, böngészés során rábukkantam egy 2002-ben publikált CIKKRE a JetFly oldalán. Ez az írás a Dufeau Air Racing Chronograph megalkotásának történetét meséli el - tehát a Breitling mellett újabb "név" került a tarsolyba, a Dufeau. Viszont, ha alaposan átnézzük az Óravilág.blogot, több mint valószínű, hogy érdekes, neves óragyártókra bukkanunk. Emellett a Pilotshop oldalán is találunk témába vágó kincseket, a Torgoen órákat, amelyeket a webshopon keresztül meg is rendelhetünk.

Viszont! Bár az óravilágos blog szerint ez a speciális óra - szükség esetén - meg tudja határozni a helyzetünket, a Pilotshop-os leírások szerint ezek az órák, vagy legalábbis nagy részük úgynevezett Flight Computerrel van ellátva. Emellett a mutatók és a flight computer egybe van építve a belső irány tárcsával a sebesség és távolság számításához szükség szerinti átváltással. Mindemellett ezek az órák (legalábbis a Torgoen-ek) 100 méterig vízállóak. (Kis szarkazmussal elmondhatjuk, hogy ha kisrepülőnk a vízbe zuhant, 100 méternél mélyebbre ne süllyedjünk a vízben, mert amellett, hogy a vészjelző kütyüt aktiváltuk, az óra addig bírja.)

Viszont, az óravilág-blog mutat még olyan órákat, meg óraszerkezeteket, hogy - szó szerint - ketté áll a fülem tőle. A belső irány tárcsa, a sebesség és távolság számításához megint csak elgondolkodtat. Nagyon úgy vélem, hogy mindez a hagyományos műszerekkel történő repüléshez kapcsolható igazán, amikor még nem volt digitális kijelző, meg computerek által számított és megjelenített műszer, meg üveg HUD...

Az idő viszont ketyeg, és még mindig nem tudom, hogy tulajdonképpen miért is speciális egy ilyen pilóta óra - amellett, hogy nem szokványos karóra. Viszont, meg fogok keresni, kérdezni egy-két embert, akik értenek a kronográfokhoz, és valószínűleg még visszatérek egy "szőkék számára is érthető nyelvezetű" bejegyzéssel. Túl érdekes téma ez ahhoz, hogy csak úgy átlépjünk felette... Nem?

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr113326747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takacsi 2011.10.24. 20:11:42

Na ez engem is érdekelne!
gyors (és felületes) keresés után ezt találtam, talán érdes lehet: forums.watchuseek.com/f7/how-exactly-do-you-read-pilot-watch-168357.html és innen a link: www.answers.com/topic/e6b

Egyébként ha Playboy kerül a kezembe sose középen nyitom ki először hanem a a Breitling hírdetésnél :)

Kayama 2011.10.24. 20:28:27

@Takoca: Nos... Az utolsó mondatra érdemben nem tudok reagálni :D
A linket köszönöm, átbújom :) És ígérem, hogy ha megtudok még továbbit ezekről a "kütyükről", biztosan fogok írni :)
süti beállítások módosítása