2010.03.21. 00:05
Szél újra
A szélről írtam már korábban... Tervezek is még bejegyzéseket írni a témával kapcsolatban, mert a napokban újfent rájöttem, nagyon sok dolgot nem tudok még a szélről, amit repülés kapcsán tudni kell. Arra is rájöttem, hogy bizony segítséget kell kérjek ahhoz, hogy bizonyos dolgokat megértsek, megtanuljak - minden nem megy önerőből. Mondhatnánk, hogy "de hát, csak szél... légmozgás...", de ha az ember (lánya) a szelet repülési szempontból kezdi tanulmányozni, máris rájön, a dolog sokkal összetettebb, mint elsőre, másodikra, de akár harmadikra is hinnénk...
Miért is eme eszmefuttatás? Talán azért, mert az IVAO fórumára felkerült egy feladvány a széllel kapcsolatban. 10 érdekes feladat, amelyek közül - őszintén, és kissé szégyenkezve megvallom - jó pár kérdésre nem igazán tudom még (pláne nem magamtól) a helyes választ.
Íme, a feladatsor:
1. METAR jelentésben mi alapján határozzák meg a megadott szélirányt és szélerősséget? (pl 13016KT)
2. METAR jelentésben mikor jelzik, hogy a szélirány változik? (pl. 13016KT 090V170)
3. Repülök valami régi géppel, a sebességem 150 kt TAS. A szél 360 fokról 50 kt. Rá akarok repülni egy NDB-re, ami tőlem 50 fokos irányszögben van.
- Milyen irányt kell tartsak a géppel? Hogyan / mivel számítom ki?
- Mennyi a ground speed?
- Milyen alakzatot repül a gép, ha a NDB rárepülésnél nem veszem figyelembe a szelet (csak az ADF jelzését)? Hogy hívják ezt az alakzatot?
4. 240 kt (TAS) sebességgel repülök, a szél 180 fokról 40 csomó. Az ATC azt mondja: "fly heading 130 degrees". Milyen irányt kell tartsak?
5. Holdingolok valami NDB fölött (inbound leg 160, 1 min), sebességem 200 kt TAS, a szél 90 fokról 40 csomó.
- Milyen irányokat kell tartsak a holdingban?
- Mennyi ideig repülök a holding leg-en?
6. Port Gentil (afrikai város) 03-as pályájára végzek vizuális megközelítést. A szél 110 fokról 30 csomó. Hogyan kell végezzem a megközelítést és a leszállást?
7. Pointe Noire (afrikai város) 17-es pályájára végzek vizuális megközelítést; a pálya párhuzamos a partvonallal. Délután van, és jó idő. A végső egyenesen milyen szélre kell számítsak?
8. HLKF-GQPZ (afrikai városok) között repülök (2000 nm), utazósebesség M0.93. Az adott magasságra a következő térkép van:
- Mennyivel tart tovább az odaút, mint a visszaút?
9. Kisgéppel repülök kis magasságon egy magas légnyomású körzet felől alacsony légnyomású körzet felé. Milyen szelet tapasztalok menet közben?
10. F180-on repülök Budapestről Innsbruckba, és a szél északról fúj. Hogyan változik a tengerszint fölötti magasságom?
Jó kis feladatok. Van, ami trükkös, van, amiről elképzelésem sincs... Szóval, még bőven van minek utána nézni, van mit megtanulni. De, ugye, jó pap holtáig tanul...
Szólj hozzá!
Címkék: fórum feladvány szél
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.