Kayama 2010.03.21. 00:05

Szél újra

A szélről írtam már korábban... Tervezek is még bejegyzéseket írni a témával kapcsolatban, mert a napokban újfent rájöttem, nagyon sok dolgot nem tudok még a szélről, amit repülés kapcsán tudni kell. Arra is rájöttem, hogy bizony segítséget kell kérjek ahhoz, hogy bizonyos dolgokat megértsek, megtanuljak - minden nem megy önerőből. Mondhatnánk, hogy "de hát, csak szél... légmozgás...", de ha az ember (lánya) a szelet repülési szempontból kezdi tanulmányozni, máris rájön, a dolog sokkal összetettebb, mint elsőre, másodikra, de akár harmadikra is hinnénk...

Miért is eme eszmefuttatás? Talán azért, mert az IVAO fórumára felkerült egy feladvány a széllel kapcsolatban. 10 érdekes feladat, amelyek közül - őszintén, és kissé szégyenkezve megvallom - jó pár kérdésre nem igazán tudom még (pláne nem magamtól) a helyes választ.

Íme, a feladatsor:

1. METAR jelentésben mi alapján határozzák meg a megadott szélirányt és szélerősséget? (pl 13016KT)

2. METAR jelentésben mikor jelzik, hogy a szélirány változik? (pl. 13016KT 090V170)

3. Repülök valami régi géppel, a sebességem 150 kt TAS. A szél 360 fokról 50 kt. Rá akarok repülni egy NDB-re, ami tőlem 50 fokos irányszögben van.

- Milyen irányt kell tartsak a géppel? Hogyan / mivel számítom ki?
- Mennyi a ground speed?
- Milyen alakzatot repül a gép, ha a NDB rárepülésnél nem veszem figyelembe a szelet (csak az ADF jelzését)? Hogy hívják ezt az alakzatot?

 


 

4. 240 kt (TAS) sebességgel repülök, a szél 180 fokról 40 csomó. Az ATC azt mondja: "fly heading 130 degrees". Milyen irányt kell tartsak?

5. Holdingolok valami NDB fölött (inbound leg 160, 1 min), sebességem 200 kt TAS, a szél 90 fokról 40 csomó.
- Milyen irányokat kell tartsak a holdingban?
- Mennyi ideig repülök a holding leg-en?

6. Port Gentil (afrikai város) 03-as pályájára végzek vizuális megközelítést. A szél 110 fokról 30 csomó. Hogyan kell végezzem a megközelítést és a leszállást?

7. Pointe Noire (afrikai város) 17-es pályájára végzek vizuális megközelítést; a pálya párhuzamos a partvonallal. Délután van, és jó idő. A végső egyenesen milyen szélre kell számítsak?

8. HLKF-GQPZ (afrikai városok) között repülök (2000 nm), utazósebesség M0.93. Az adott magasságra a következő térkép van:


- Mennyivel tart tovább az odaút, mint a visszaút?

9. Kisgéppel repülök kis magasságon egy magas légnyomású körzet felől alacsony légnyomású körzet felé. Milyen szelet tapasztalok menet közben?

10. F180-on repülök Budapestről Innsbruckba, és a szél északról fúj. Hogyan változik a tengerszint fölötti magasságom?

Jó kis feladatok. Van, ami trükkös, van, amiről elképzelésem sincs... Szóval, még bőven van minek utána nézni, van mit megtanulni. De, ugye, jó pap holtáig tanul...

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr591729198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása