2010.06.16. 21:42
Elkezdődött...
Igen. Ma elkezdődött valami. Hogy micsoda? A katonai repülésre történő kiképzésem. Ugyanis, egyeztetéseket követően a 40-essel ma nekilendültünk a helikopterezés alapjainak. Elméleti oktatással kezdődött a fejtágító. Tényleg az alapokkal kezdtük, miszerint forgószárny, forgószárny-agy, faroklégcsavar, lapátok állásszöge, fordulatszám-változtatás volt a nyitó tétel. Aztán jöttek a különböző vezérlő berendezések, valamint a rotormeghajtás korlátairól is esett pár szó. Beszéltünk a hajóra történő leszállásról is - itt ismertem meg a medvecsapda és a majomfogó fogalmakat. Nem állatkerti kitérő, hanem helikopter, illetve repülőgép biztonságos "hajót-érése" van a háttérben.
A medvecsapda egy leeresztő rendszer, amely egy szondában végződik, a fedélzeten, és tulajdonképpen egy kábel. Ezen kábel segítségével száll le biztonságosan a pilóta, és ez a kábel hivatott a helikoptert rögzíteni is a hajó fedélzetén. Ezzel szemben a majomfogó tulajdonképpen egy háló, ami a futópálya végén található, és a leszálló gép túlfutását hivatott megakadályozni.
Szóba kerültek még a rotorfajták is, továbbá kedves oktatóm röviden kitért arra is, hogy mai napság a helikopterek zajcsökkentésére is egyre több figyelmet fordítanak. (Megjegyzés: korábban, mikor helikről írtam bejegyzést, szóba került a NOTAR típusú helikopter, amelynek a zajkibocsátása határozottan kisebb, mint egy "általános" helinek - köszönhető ez a farokrotor különleges kialakításának.)
Az elméleti anyag után vettük a Sikorsky S-76 típusú madárka kézikönyvét, és következetesen, módszeresen végiggyalogoltunk a műszereken. Minden kapcsolót, kart, kallantyút és kijelzőt áttekintettünk. Jegyzeteltem, valamint figyeltem a kézikönyvben leírtakat. A gépindítás folyamatát (checklist) jól be kell gyakorolnom, meg kell tanulnom. Ehhez kaptam egy kis video-anyagot is segítségül. A dolog eddigi részének rendesen megtanulása, valamint begyakorlása már csak rajtam múlik.
Azért, eme ismeretek birtokában (persze, hogy nem tudtam megállni) beültem a helibe, hogy kipróbáljam, hogy reagál erre-arra. Gyorsan rájöttem, hogy a) nem véletlenül van ez a checklist, és b) ha az ember lánya nem tudja (még) kezelni a helikoptert, ne lepődjön meg, ha nem arra megy a gép, amerre szeretné, illetve hogy nem viseli jól a hirtelen felindulásból történő földhöz vágást...
Konklúzió: GYAKOROLNI, GYAKOROLNI, GYAKOROLNI!
4 komment
Címkék: kiképzés helikopter military sikorsky
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
notila 2010.06.16. 22:31:03
Ne feledd, hogy ez csak az elmélet volt, nem kell elkeseredni, ha a heli még nem arra megy amerre szeretnéd, még hátra van a másik finomság: a helikoptervezetés gyakorlati oktatás!
Üdv.: a 40-es...
Kayama 2010.06.16. 22:35:27
notila 2010.06.16. 22:42:06
Kayama 2010.06.16. 22:59:13
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal