Kayama 2010.07.03. 07:37

Ilyen is van

Általában meg szoktam osztani az ügyetlenkedéseim élményét is a soraimat olvasókkal - így teszek most is. Hiszem ugyanis, hogy van, aki tanul a hibáiból. Ha ugyanis megörökítem a bénázásos élményeket is, később visszaolvasva (és nem jótékonyan elfelejtve) átgondolhatom, mit csináljak másként.

Tegnap este - bár elég fáradt voltam - belevágtam egy kisebb VFR gyakorlásba, online, a hálózaton. Az egyik kedves, fiatal pilótatársammal repültem, a terv az volt, hogy Dunakesziről indulunk, csinálunk egy Touch and Go-t Hármashatárhegyen, leszállunk Budaörsön, majd a Duna vonalát követve visszatérünk Dunakeszire. A terv egyáltalán nem volt rossz, sőt!  Megbeszéltük a magasságot, beállítottuk a műszereket, felszálltunk szépen, egymás után. Úgy nagyjából eddig volt minden rendben... Igaz, hogy mostanában leginkább katonai gépekkel repülök, azért a civil gépeket sem szeretném elhanyagolni, így tegnap előtt is repültünk egy VFR-t, akkor más volt a társam, és az útvonal is viszonylag egyszerűbb volt, de a géptípus, amivel repültem, ugyanaz, mint tegnap. Azonban, míg az észak-koreai Szunan (ZKPY) reptérről indulva - és küzdve az időjárási elemekkel - viszonylag teljesen simán eljutottunk Szöulba, Dél-Koreába, a saját kicsiny hazám elvileg már ismerős légterében úgy eltévedtem, mint a pinty. Ráadásul tettem mindezt GPS segítségével. Eleve ott kezdődtek a problémák, hogy bár előző este semmi problémám nem volt, tegnap egyszerűen nem éreztem a gépet. Nem tudtam egyenesben sem tartani, imbolygott, hullámzott. Aztán jött az, hogy navigáljunk, találjuk meg a repteret, teljesítsük a kitűzött feladatot - és az sem sikerült... Elfelejtettem a transzponderemet Charlie-módba kapcsolni, kint maradt a futómű... A Hármashatárhegy helyett Farkashegy környékén kötöttem ki, aztán egyszer érintőlegesen megvolt a hármashatárhegyi rész is, de nem tudtam rendesen ráfordulni a megfelelő pályairányra. Sőt, nem hogy rendesen nem sikerült, egyáltalán nem jött össze. Sebaj, akkor irány tovább Budaörs.

Jelentem, nekem Budaörs félreugrott a térképemen... Szándékosan szabotálta a célba érési erőfeszítéseimet. Pedig reméltem, hogy a hármashatárhegyi fiaskó után Budaörs egy viszonylag egyszerű landolás lesz....... És a GPS megint nem mondta, hogy "újratervezés, a következő hegygerinc után forduljon jobbra/balra", egyáltalán semmit nem mondott. Mutatott viszont kismillió jelentőpontot, amik között úgy megzavarodtam, hogy abban sem voltam biztos, hogy nagyjából arra megyek, amerre szeretnék.

Megelégelve a szerencsétlenkedést, eldöntöttem, hogy kész, akkor ott, és most úgy leszállok, hogy csak na! Bár kedves társaságom kérlelt, hogy jussak már el Budaörsre, feladtam, és letettem a gépet valahol a szántásban....... A bénázás azonban folytatódott, mert megfeledkeztem arról, hogy már kieresztettem a futóműveket, nem néztem a visszajelzést, és tulajdonképpen vissza is húztam a gép kerekeit... Nem is értettem, miért tiltakozik a talajon (hason) történő haladás ellen...

Kis szuszogás után megegyeztünk, hogy akkor irány Tököl, és majd ott találkozunk. Elszántam magam, és úgy gondoltam, onnan, ahol épp vagyok, a tököli reptér már nem ügy. Hát... Csak kicsit taroltam le a hangárokat, fákat, és még a jó ég tudja, mi mindent, közben csendben hálát adtam az égnek, hogy az FS-ben sem emberélet, sem igazából épület-repülőgép-fa nem sérül... De eljutottam Tökölre... Itt azonban végképp eldöntöttem, hogy köszönöm, de tényleg elég a nyilvános bénázásból, és nem repültem vissza Dunakeszire. Kiléptem a hálózatról.

Viszont a "nehezen tanul és könnyen felejt" elvet követve, újfent figyelmen kívül hagytam az egyre méretesebb fizikai és szellemi fáradtságomat, offline módban előszedtem a jó kis F-16-osomat, mondván, azzal legalább megy a repülés. Megy is - de nem tegnap. Illetve, a felszállás, repülés, viszonylagos stabilitás meg is volt, a leszállással sem volt gond, DE! Ha az ember lánya hozza a formáját, vagy deformáját, akkor teszi azt körülbelül géptípustól függetlenül. Jelentem, aránylag sima leszállást követően (bár kissé pálya mellé sikerült), gurulás közben úgy felborítottam a gépet, mint a parancsolat! Taxizás közben kisodródtam, és összetörtem a masinát!

Ez volt az utolsó csepp a pohárban, és inkább elküldtem aludni a repülőgép-szimulátort, a joystick-ot, és mindent, ami a témához kapcsolódik... Elhatároztam azt is, hogy TÉNYLEG nem repülök, ha fáradt vagyok. Nem akarom a saját kedvemet elvenni ettől az egésztől...

Fotó egyik abszurd húzásomról sem készült - arra végképp nem maradt energiám, hogy még dokumentáljak is menet közben, így a képregény-változatot nem tudom bemutatni. Bár meglehet, legközelebb csinálok repképregényt :)

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr272126501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.08.14. 20:54:12

Néha nekem is van olyan, hogy egyszerűen semmi nem sikerül... Ha odavagyok, hogy milyen szépen tettem le a 742-esemet, akkor tuti, hogy következő repülésnél odaverem.

Kayama 2010.08.15. 17:28:43

@immortalis: Rájöttem, miért is jó(?), ha a bénázásokat is leírom :) Most, a kommented révén visszaolvastam... Már így is fárasztó volt :D Viszont eszembe jutott pár dolog, mit csináljak másként legközelebb :)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.08.15. 20:13:48

Mondjuk azt nem értem, hogy hogyan lehet a pálya mellé leszállni... :)

Kayama 2010.08.15. 20:32:25

@immortalis: Ha eleget gyakorlod, összejön ;) Viccet félretéve, rutintalanság, elszámítás, ügyetlenkedés, satöbbi :)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.08.15. 21:09:20

@Kayama: ha már összetöröm a gépet, akkor is a pályán töröm össze... :D

Kayama 2010.08.15. 21:18:00

@immortalis: Ha úgy adódik, és már nem bírom csűrőlapokkal se a pályára tenni, csak mellé, akkor is óvatosan teszem le... Így bemondhatja az utaskísérő, hogy "Hölgyeim és Uraim, jobbra/balra kinézve megtekinthetik a futópálya tökéletes állapotát és működőképes fényeit!" ;)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.08.16. 12:19:23

@Kayama: használod az fs-passengers nevű programot? Ott még sikítanak is... Egyébként jó kis add-on, sokat segít a repülések értékelésénél.

Kayama 2010.08.16. 12:22:47

@immortalis: Hát, van FS-Passengers a gépen, de mivel nem repülök utasszállítóval, csak vadásszal, helivel vagy kis géppel, így max. én sikítok :) Őszintén szólva, nem jöttem még rá, hogy kell másfajta gépekre is alkalmazni a "bemutató típusokon", bemutató repüléseken kívül... Ez nagyon ciki?

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.08.16. 21:03:45

@Kayama: nem, nem ciki. ha gondolod leírom, hogy hogyan vehetsz gépeket a cégednek. :) Én tegnap vettem egy zsír új 777-200ER-t, 182 millió dollárért. :D De 75%-os kihasználtság mellett, megjön hamar az ára. :)

Kayama 2010.08.17. 07:49:31

@immortalis: Gépet venni??? Jó ég, én alapból kezelni nem tudom azt a programot...
süti beállítások módosítása