2009.10.11. 12:09
PAPI
Az előző postban már érintőlegesen találkoztunk PAPI-val... PAPI esetünkben nem MAMI párja... :) PAPI a repülésben - leszálláskor - segít. Négy lámpát kell elképzelni egymás mellett, a kifutópálya két oldalán, a pályaküszöbnél, és az ideális siklószöget hivatott mutatni. Vagy piros, vagy fehér fénnyel világít a négy lámpa. Ha alacsonyan jövünk, a négy lámpa leginkább pirosban pompázik. Ha csak kicsit vagyunk alacsonyabban, mint ahogy ideális lenne, három piros és egy fehér fényt látunk. Az ideális siklópálya szögén érkezve két piros, két fehér fény fogad. Ha kicsit az ideális fölött érkezünk, három fehér és egy piros fény világít. Ha pedig nagyon magasan jövünk, négy fehér fényt látunk. Hogy pontosan hogyan is? Íme:
Ezt a képet INNEN szedtem le.
Még bőven van mit gyakorolnom, hogy a megfelelő siklópályán tudjam megközelíteni a pályát leszálláskor, de ezek a fények nagyon jól mutatják, mennyire jövök alacsonyan vagy magasan.
A tegnapi első (átstartos) iskolakörnél mind a négy lámpa pirosan világított, de a második körnél, amikor már leszállni akartam, az ideális szöget sikerült eltalálni.
Jól ki vannak találva ezek a fényjelzések, és elég egyértelműek is. Ráadásul, úgy tudom, Ferihegy fényjelzései tiszta időben nagyon messziről egyértelműen látszanak (természetesen a levegőből nézve).
Földről nézve is roppant látványos ám. Volt szerencsém a 31-es jobb pálya végén állva megcsodálni a teljes fényárban pompázó pályát... (hát, ez a mondat nyelvtanilag nem a legtökéletesebb, de a lényeg a fényárban úszó futópálya csodás látványa ;) )
Találtam pár jó képet ezzel kapcsolatban az origo.hu-n, EBBEN a cikkben. Íme:
A fényeket a földről is ellenőrzik!
Ez látszik a földön állva, illetve, ha meglehetősen alacsonyan érkezünk ;)
Nagyon szép látvány - szerintem.
Egy apró érdekesség, egy speciális repülőgép, amellyel nálunk is, és Horvátországban is a kifutópályák fényeit kalibrálják.
Így néz ki éjszaka a megközelítés. A pilóták jó szögben érkeznek a pályához, mert két fehér és két piros fény látható a pálya mellett.
Nappali fényben is csodálatos látvány ez, mert olyan erősek a fények - hiszen nappal, esőben-ködben is mutatniuk kell az utat az érkező pilótáknak...
Bár még soha nem ültem valójában repülőn, nem volt szerencsém kipróbálni a repülés élményét - mégis, ez a szimulátorozás, az IVAO, az itt megismert emberek segítségével - sokat tanultam erről a világról. Emellett rengeteg dolog van még, amit nem értek, nem tudok - de már tudom, hogy meg tudom kérdezni, utána tudok nézni, ha igazán érdekel :)
Jó dolog ez a repülés, csak ajánlani tudom :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
hollyl 2009.11.29. 15:37:45
Jól érthető, és mindenre kiterjedő.
Köszönöm