Kayama 2009.10.28. 17:56

Stuka

... Vicces kicsit, mert ez volt általános iskolában az osztályfőnököm beceneve, de most nem róla írok...

Stuka, avagy Sturzkampfflugzeug, a Junkers Ju 87 zuhanóbombázó lenne most a téma. Egy érdekes cikket találtam ugyanis a hírkeresőn, amiben egy ilyen repülőgépről van szó. Ráadásul, nem "csak egy repülőgépről", hanem EGY bizonyos gépről. De mi a különleges egy világháborús harci repülőgépben? Lássuk hát...

Először is, pár mondtat (esetleg kép) erejéig beszéljünk picit erről a gépről. A gép (ahogy fentebb már a nevéből is látni lehet) német gép, 1935-ben fejlesztették ki, abban az évben, mikor Hermann Göring, a Német Légierő, avagy a Luftwaffe főparancsnoka bejelentette a haderőnem újjászervezését. Wikitől itt megtudhatjuk, hogy a repülőgépet a villámháború elmélete alapján fejlesztették ki. Találati pontossága 80% körüli volt, a bombázók általános 6-7%-os találati arányához képest. Meglehetősen hatékony bombázó volt. 1944-ig 5752 darabot gyártottak belőle.

Így nézett ki:

 

Eme rövidke "előélet" után jöjjön a cikk, ami felkeltette érdeklődésemet (a teljes cikk ITT olvasható). Nos, a cikk szerint a gép azért különleges, mert román felségjelzésű gép maradványait találták meg "tű a szénakazalban" szinten, ugyanis román gép csak pár darab zuhant le Magyarország területén, és nem nagyon volt ismert a roncsok maradványainak helye.

A román légierő nagyon sok német haditechnikát használt (így repülőgépeket is), ami az 1944-es átállásuk után elég sok bonyodalmat okozott. Szovjetunió mellett harcoltak tovább, azonban a szovjet pilótáknak időbe tellett, míg megszokták, hogy nem minden német típusú repülőgépben ül ellenséges pilóta. Azonban, annak a gépnek, aminek a roncsait most megtalálták, nem volt szerencséje. Úgynevezett "baráti tűz" áldozata lett.

A korabeli dokumentumokból Bernád Dénes segítségével a roncskutatók kiderítették, hogy a román királyi légierő 8. csatarepülő és zuhanóbombázó osztálya 74. zuhanóbombázó századának hat gépe 1944. november 17-én Budapesttől délre magyar és német célpontokat támadott. A sikeres hadmozdulat után éppen visszatérőben voltak akkori bázisukra, a túrkevei repülőtérre, amikor a szovjet 5. légi hadsereg 279. hadosztályának La-5FN típusú vadászgépei támadásba lendültek. A románok kénytelenek voltak „védekező kör” alakzatba helyezkedni, amelyet azonban a szovjet vadászok megbontottak. Kezdetét vette a légi harc, amelyben végül mind a hat Ju-87-es találatot kapott. A román repülőgépek fedélzetén két pilóta meghalt, kettő megsebesült; két repülőgép teljesen elpusztult, négy pedig kényszerleszállást hajtott végre.
A legsúlyosabb veszteséget Victor Zizda őrmester pilóta és Constantin Pietraru tizedes lövész gépe szenvedte el, amely két szovjet La-5FN folyamatos támadása után égve csapódott a földbe Tószeg és Jászkarajenő között. A személyzet mindkét tagja meghalt.

A cikkből kiderül, hogy a kutatás során sikerült megtalálniuk a repülőgép darabjai között a gép gyári számát is, amelynek segítségével szinte biztos információkat nyerhetnek a gép és legénysége utolsó útjáról.

A cikkel kapcsolatban találtam még két másik hírt is az Interneten. Az egyik a Honvédelmi Minisztérium ÍRÁSA a roncsok feltárásával kapcsolatban, a másik pedig Markó Ferenc civil roncskutató cikke Abonyból.

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr711482041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása