2010.01.10. 14:17
Airbus
Kedvenc fekete bárányom - akinek igazából ezt az egész repülős világot köszönhetem - nagyon favorizálja az Airbust. Egészen pontosan az Airbus A340 a fő szerelme, hiszen úgy emlegette nekem e típust a napokban, mint a levegő királynőjét. Jómagam még nem nagyon ismerem ezt a gépet, mert még csak most szokom a nagyobb méreteket, de utána néztem pár információnak. Lássuk hát, mit lehet tudni erről a madárkáról:
Az Airbus A340 hosszútávú, négyhajtóműves utasszállító repülőgépekből álló repülőgépcsalád, amelyet az európai székhelyű Airbus konzorcium gyárt. Az utasférőhelyek száma típustól függően 261 és 380 fő, hatótávolsága 13700 és 16700 km között mozog. Hasonló konstrukciójú, mint a nála kisebb A330-as család. Igazság szerint az A330-ast és az A340-est egyszerre tervezték, így a 330-as és 340-es típusok ugyanazt a (na jó, ugyanolyan) géptörzset, és szárnyakat kapták. Mindez azonban leginkább az 340-es két kisebb típusára igaz. A későbbi, nagyobb modellek már meghosszabított törzzsel és szárnnyal készültek.
Négy "altípust" ismerhetünk jelenleg az A340 kapcsán, ezek az A340-200, A340-300, A340-500 és az A340-600. A férőhelyek tehát úgy néznek ki, hogy a 200-asban fér 261 utas, a 300-asban 295 fő, az 500-asban 313 személy, a 600-asban pedig 380 fő szállítható. Ahogy az Airbus oldalán, és Wiki barátnőm jegyzetei között olvastam, 2, illetve 3 osztályon utazhatnak az emberek az A340-eseken. A fenti utaslétszámok a 3 osztályos verzióra vonatkoznak. A 200-as és a 600-as között, a gép teljes hosszát tekintve 15 méter a különbség - természetesen a 600-as javára.
A hajtóművekről (amelyekből négyet visel ez a típus) érdekes dolgokat találtam. Számomra legalábbis érdekes. A 200- és 300-as típusok (ezt a két kisebb típust 1987-ben mutatta be a cég, és 1993-ban állt szolgálatba) a CFM International által eredetileg alternatív hajtóműként kifejlesztett CFM56-5C4 típusú hajtóműveit kapták, végleges megoldásként. Az 500- és 600-as típusok viszont márt Rolls-Royce Trent 500 típusú erőforrásokkal lettek felszerelve. Az 500- és 600-as típusok 1997-ben jelentek meg, és 2002 óta használhatják a légitársaságok ezeket a nagyobb gépeket.
Az A340 1991. október 25-én hajtotta végre szűzrepülését. A berepülések során felfedezték, hogy a szárnyak nem elég erősek ahhoz, hogy a külső hajtóművek körüli légáramlást elviseljék. Utazósebesség körül a szárnyak rázkódtak és meghajlottak. A megoldást egy - a teknősbékák páncéljának lapos részéhez hasonlító - dudor alakú merev héjszerkezet kifejlesztése jelentette, amely a törzs alatt, a két szárny között található. Ez a szerkezet korrigálta a légáramlási problémákat. A módosított A340 1993-ban lépett szolgálatba, első üzemeltetői a Lufthansa és az Air France voltak.
Érdekességnek számít ezzel a géptípussal, az A340-es családdal kapcsolatban, hogy bár történtek balesetek, egészen pontosan öt olyan balesetet tartanak nyilván (már, amit találtam), ahol a gép teljesen összetört, azonban NEM TÖRTÉNT AZ A340-ES GÉPCSALÁDBAN EMBERÉLETET KÖVETELŐ BALESET 2009 áprilisáig bezárólag. Azért, szerintem ez nem rossz teljesítmény!
Jöjjön néhány kép, és egy kis érdekesség :) Először a kabinok elrendezése, az utasok elhelyezése két, illetve három utasosztály esetén. A340-200:
A340-300:
A340-500:
A340-600:
Akkor még egy kis érdekesség.
Még két link:
www.airbus.com/fileadmin/backstage/files/cabin_showroom/360_degrees_views/A340_business_class.htm
Ennek a két linknek a segítségével körül tudunk nézni a kabinban, körös-körül :)
Szólj hozzá!
Címkék: rolls royce airbus cfm a340 géptípusok
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.