Többször is említettem már, annyira nem rajongok a nagy méretű repülőgépekért. Ettől függetlenül, mostanában volt pár lehetőségem nagyobb masinákkal "döngetni" a fellegek között. Legutóbb a C-130 Hercules volt soron, sőt, még hivatalos utam is volt vele. Viszont, a sors (és az IVAO?) úgy hozta, hogy megtapasztalhattam tegnap, milyen lehet egy másik "csöppséggel" repülni. Megtapasztalhattam? Ööööööö... Fogalmazzunk inkább úgy, hogy kipróbáltam/felpróbáltam egy Globemastert...

Lássuk csak a két kis madarat ;)

Hercules

A C–130 Hercules négy hajtóművel felszerelt, légcsavaros, közepes teherszállító repülőgép, melyet az Amerikai Egyesült Államokban a Lockheed cég tervezett az 1950-es években, és napjainkban is gyártják. Kategóriájában a világ legelterjedtebb repülőgépe. Ma több mint 40 különféle modell és verzió repül több mint 50 ország légierejében. 2006. decemberében ünnepelte hadrendbe állításának 50. évfordulóját az Egyesült Államok  légierejében, ilyen hosszú ideig csak négy másik katonai repülőgépet használtak (Canberra, B-52, Tu-95, KC-135).

A C–130 képes kiépítetlen repülőtereken is le- és felszállni, mert eredetileg katonai csapatszállító, sebesültszállító és teherszállító szerepkörre tervezték. A repülőgép sokoldalúságát jellemzi, hogy számos más feladatra is alkalmazták, mint például földi támadó, kommandós csapatszállító, kutató-mentő, tudományos kutató, időjárás-előrejelző, légi utántöltő repülőgépként, valamint légi őrjáratozásra és tűzoltásra. Az ötven éves szolgálati ideje alatt a C–130-as repülőgépek számos harci, polgári repülési és humanitárius feladatot hajtottak végre.

Az 1990-es évek végén a repülőgépet teljesen áttervezték, a C–130J új, korszerűbb hajtóműveket és korszerű, számítógépekkel felszerelt, két fős pilótafülkét kapott.

Wikitől ennél sokkal többet is meg lehet tudni a masináról. Amit igazából írni szerettem volna róla, az annyi volt, hogy - bár megszokható - amikor repültem vele, nekem nagy volt. Azonban akkor, mikor a Herculessel repültem Zsebkendőszigetre, Ausztráliába, még nem gyanítottam, hogy az SO Rapid tour kitalálója ennél nagyobb falatot is kiutal ;)

 (Fotó: Wikipedia)

Globemaster

A C–17 Globemaster III (becenevén Big Mac) az amerikai McDonnell Douglas, majd később a Boeing Integrated Defence Systems által kifejlesztett részben fém, részben kompozit anyagokból épített, félhéjszerkezetű, felsőszárnyas, behúzható futóművel, nagy kétáramúsági fokú gázturbinás sugárhajtóművekkel, hermetikusan zárható kabinnal és tehertérrel rendelkező, harcászati teherszállító feladatkörre kifejlesztett, a levegőben utántölthető, nagy hatótávolságú, merevszárnyú teherszállító repülőgéptípus.

Típusnevét a C-74 Globemaster és a C-124 Globemaster II után kapta.

Az Amerikai Légierő megrendelésére fejlesztették ki, elsősorban a C-141 Starlifter nehéz teherszállító repülőgépek leváltására. A több mint tíz éves fejlesztés alatt fontos szempont volt a kiszolgálási igény alacsony szintre csökkentése, korszerű avionikája tegye lehetővé a repülőgépet előkészítetlen, rossz minőségű repülőtereken való autonóm működésre, valamint éjszakai vagy kedvezőtlen időjárási és látási viszonyok közepette is képes legyen hatékonyan üzemelni. A kilencvenes évek eleje óta szerzett kedvező gyakorlati tapasztalatok miatt több, nemzetközi békefenntartó hadműveletekben  résztvevő ország tervezi rendszeresítését, de hátráltató tényező a repülőgép magas beszerzési ára. Az USAF által megrendelt repülőgépek gyártása a végéhez közeledik, más vevőknek csak pár darabos gyártása várható a sorozatgyártás végleges leállítása előtt. A gyártás leállását  2010 augusztusára tervezték.

Wikitől szintén több dolgot megtudhatunk erről a monstrumról (is).

(Fotó: Kerozingőzös)

Globemaster III tutorial ínyenceknek (új ablakban, angol nyelven): KLIKK

Amikor Kecskeméten jártunk, a repülőnapon, idén augusztus elején, akkor volt szerencsénk megcsodálni a Pápáról átruccanó egyik, magyar felségjellel repülő C17-est. Orbitális dög (már bocsánat). Tegnap kipróbáltam az FS-ben, hogy bír az ügyetlenkedésemmel ez a típus - legnagyobb megdöbbenésemre felszállt, repült, majd leszállt :) Viszont, szabályosan nehéznek éreztem a joystickot.

Na... Van, aki szerint nem a méret a lényeg... Jómagam bizonyos téren tényleg nem rajongok a nagyon nagy dolgokért, azt azonban el kell ismerni, hogy ez a két madárka elég tekintélyt parancsoló méretekkel rendelkezik ;) Csodálatra méltóak :) Végül, zárszó, vagy zárókép szinten, jöjjön egy nagyon szép kép, különösebb kommentár nélkül :)

Angyalfáklya

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr272434399

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása