2010.12.11. 18:38
MIG29 Fulcrum
17 év. Ennyi ideig volt hivatalosan szolgálatban a MIG 29 típusú vadászrepülőgép a Magyar Légierőnél.
17 év nagy idő, még házasságban is... 17 gombócból is sok. 17 év szolgálatban kicsiny hazánkban, szintén nem olyan kis dolog, hogy szó nélkül elmenjünk mellette. Főleg azoknak nem kis dolog, akik rajonganak a katonai repülésért, vagy a típusért (vagy csak magáért a repülésért, a légierőért, vagy sorolhatnám még, miért...).
A magyar MIG-ek otthona, bázisa Kecskemét volt. 2010. december 7-én ezek a csodás gépek elköszöntek, elbúcsúztak tőlünk. Utoljára repült ez a típus magyar felségjellel a Dongó század pilótáival.
Nézzünk egy kis típusismertetőt, a Wikitől (INNEN).
A MiG–29-es (oroszul: МиГ-29; NATO-kódja: Fulcrum) a Mikojan Tervezőirodában (OKB-155) a szovjet honi légvédelem számára kifejlesztett kis hatótávolságú elfogó-vadászrepülőgép, amely korlátozottan földi célok támadására is alkalmas volt. A későbbi típusváltozatok már a szárazföldi célok elleni támadásra is képesek. A gép 1986-ban a finnországi Kuopio Rissala légitámaszponton mutatkozott be a nyilvánosság előtt, ahol 6 gép tett látogatást.
MiG–29 | |
A Magyar Légierő a 04-es oldalszámú MiG–29-ese | |
Funkció | többcélú vadászrepülőgép |
Gyártó | RSZK MiG, Oroszország |
Gyártási darabszám | 1190 db |
Személyzet | 1 fő |
Első felszállás | 1977. október 6. |
Szolgálatba állítás | 1983. |
Méretek | |
Hossz | 17,32 m m |
Fesztáv | 11,4 m m |
Magasság | 4,73 m m |
Szárnyfelület | 38 m² m² |
Tömegadatok | |
Szerkezeti tömeg | 11 000 kg kg |
Fegyverterhelés | 3500 kg kg |
Max. felszállótömeg | 21 000 kg kg |
Hajtómű | |
Hajtómű | 2 db Klimov RD–33 gázturbinás sugárhajtómű utánégetővel |
Tolóerő | 86,4 kN (fékpadon) |
Repülési jellemzők | |
Max. sebesség | 2430 km/h |
Hatósugár | 700 km |
Hatótávolság | 2900 km |
Legnagyobb repülési magasság | 17 000 m |
Emelkedőképesség | 330 m/s (Mach 0,9-nél földközelben) |
Szárny felületi terhelése | 442 kg/m² |
Tolóerő–tömeg arány | 1,05 elméleti, fékpadi tolóerővel számolva, 50% tüzelőanyag feltöltéssel. |
Avionika | |
Rádiólokátor | N019 |
Fegyverzet | |
Beépített fegyverzet | 1 db 30 mm-es Grjazev–Sipunov GS–301 gépágyú 150 lőszerrel |
Fegyverfelfüggesztő pontok | 6 |
Nem irányított rakéták | 240, 80, és 57 mm-es rakétablokkok földi célok ellen |
Bombák | FAB–500M62, FAB–1000, TN–100 |
Háromnézeti rajz | |
Háromnézeti rajz |
Wiki kitér a típus különböző fajtáira is, és a típusváltozatok mellett felsorolja azt is, mennyi országban volt vagy van szolgálatban még ez a nagyszerű repülőgép.
Gondoltam rá, hogy részletesen bemutatom a típust - de kicsi vagyok én ehhez. A hozzá nem értő lelkesedésemmel félő, hogy fontos dolgokat hagynék ki. Viszont, a keresőbe beírva, szerintem sok érdekes információt lehet fellelni erről a típusról.
Azonban, úgy döntöttünk, HUE-szinten, hogy egy emlékrepülést rendezünk a típus tiszteletére jövő csütörtökre. Az útvonal Kecskemét-Taszár-Pápa-esetleg Szolnok-Kecskemét lesz. Még hétvégén megcsinálom a hivatalos kiírást is, plakáttal, útvonallal, minden szükséges információval. Addig is, had köszönjem meg ennek a típusnak, hogy velünk volt.
Fulcrum - köszönjük az elmúlt 17 évet!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.