Kayama 2010.12.11. 18:38

MIG29 Fulcrum

17 év. Ennyi ideig volt hivatalosan szolgálatban a MIG 29 típusú vadászrepülőgép a Magyar Légierőnél.

17 év nagy idő, még házasságban is... 17 gombócból is sok. 17 év szolgálatban kicsiny hazánkban, szintén nem olyan kis dolog, hogy szó nélkül elmenjünk mellette. Főleg azoknak nem kis dolog, akik rajonganak a katonai repülésért, vagy a típusért (vagy csak magáért a repülésért, a légierőért, vagy sorolhatnám még, miért...).

A magyar MIG-ek otthona, bázisa Kecskemét volt. 2010. december 7-én ezek a csodás gépek elköszöntek, elbúcsúztak tőlünk. Utoljára repült ez a típus magyar felségjellel a Dongó század pilótáival.

Nézzünk egy kis típusismertetőt, a Wikitől (INNEN).

A MiG–29-es (oroszul: МиГ-29; NATO-kódja: Fulcrum) a Mikojan Tervezőirodában  (OKB-155) a szovjet honi légvédelem számára kifejlesztett kis hatótávolságú elfogó-vadászrepülőgép, amely korlátozottan földi célok támadására is alkalmas volt. A későbbi típusváltozatok már a szárazföldi célok elleni támadásra is képesek. A gép 1986-ban a finnországi Kuopio Rissala légitámaszponton mutatkozott be a nyilvánosság előtt, ahol 6 gép tett látogatást.

MiG–29
MiG der HuAF.jpg
A Magyar Légierő a 04-es oldalszámú MiG–29-ese

Funkció többcélú vadászrepülőgép
Gyártó RSZK MiG, Oroszország
Gyártási darabszám 1190 db

Személyzet 1 fő
Első felszállás 1977. október 6.
Szolgálatba állítás 1983.
Méretek
Hossz 17,32 m m
Fesztáv 11,4 m m
Magasság 4,73 m m
Szárnyfelület 38 m² m²
Tömegadatok
Szerkezeti tömeg 11 000 kg kg
Fegyverterhelés 3500 kg kg
Max. felszállótömeg 21 000 kg kg
Hajtómű
Hajtómű 2 db Klimov RD–33 gázturbinás sugárhajtómű utánégetővel
Tolóerő 86,4 kN (fékpadon)
Repülési jellemzők
Max. sebesség 2430 km/h
Hatósugár 700 km
Hatótávolság 2900 km
Legnagyobb repülési magasság 17 000 m
Emelkedőképesség 330 m/s (Mach 0,9-nél földközelben)
Szárny felületi terhelése 442 kg/m²
Tolóerő–tömeg arány 1,05 elméleti, fékpadi tolóerővel számolva, 50% tüzelőanyag feltöltéssel.
Avionika
Rádiólokátor N019
Fegyverzet
Beépített fegyverzet 1 db 30 mm-es Grjazev–Sipunov GS–301 gépágyú 150 lőszerrel
Fegyverfelfüggesztő pontok 6
Nem irányított rakéták 240, 80, és 57 mm-es rakétablokkok földi célok ellen
Bombák FAB–500M62, FAB–1000, TN–100
Háromnézeti rajz
MiG-29 FULCRUM (MIKOYAN-GUREVICH).png
Háromnézeti rajz

Wiki kitér a típus különböző fajtáira is, és a típusváltozatok mellett felsorolja azt is, mennyi országban volt vagy van szolgálatban még ez a nagyszerű repülőgép.

Gondoltam rá, hogy részletesen bemutatom a típust - de kicsi vagyok én ehhez. A hozzá nem értő lelkesedésemmel félő, hogy fontos dolgokat hagynék ki. Viszont, a keresőbe beírva, szerintem sok érdekes információt lehet fellelni erről a típusról.

Azonban, úgy döntöttünk, HUE-szinten, hogy egy emlékrepülést rendezünk a típus tiszteletére jövő csütörtökre. Az útvonal Kecskemét-Taszár-Pápa-esetleg Szolnok-Kecskemét lesz. Még hétvégén megcsinálom a hivatalos kiírást is, plakáttal, útvonallal, minden szükséges információval. Addig is, had köszönjem meg ennek a típusnak, hogy velünk volt.

Fulcrum - köszönjük az elmúlt 17 évet!

A bejegyzés trackback címe:

https://kayama.blog.hu/api/trackback/id/tr682509466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása